Jag heter Camilla Carlsson och är född och uppvuxen i Halmstad. Efter gymnasiet arbetade jag som barnskötare ett par år. Flyttade sedan till Göteborg i början av 90-talet för att byta spår och läsa ekonomi, affärskommunikation m.m. som inledning till mina sju år inom försäkringsbranschen. Kände därefter en längtan tillbaka till att arbeta mer med människor och vikarierade under ett halvår på förskola och skola för att bilda mig en uppfattning om vad jag ville arbeta med. Valet föll slutligen på skolan och jag påbörjade min grundskollärarutbildning med inriktningen Sv/So i Göteborg och blev klar 2004.
Jag arbetar på Broslättsskolan sedan 2006. Har varit tjänstledig i drygt ett år för att prova på att arbeta i ett annat område och var då på Röseredsskolan i Lärjedalen. Har under ett par år haft en kombinerad tjänst som lärare och på fritids. En kombination som har den stora fördelen att jag får möta barnen även i ett annat sammanhang än i skolan. Till hösten kommer jag att arbeta enbart som lärare med en tvåa och jag tror nog att jag kommer att sakna fritids en hel del. Samtidigt ska det bli skönt att ha en verksamhet i fokus istället för två.
Den klass jag ska ansvara för till hösten utgörs av 27 elever och vi är två pedagoger som ska arbeta med dem. Båda två kommer att studera på deltid och det känns spännande att vi kommer att vara i utvecklingsfas samtidigt. Det tror jag kan medföra intressanta diskussioner kring vad vi läser och hur vi kan använda det i vår gemensamma klass. Det känns som en dynamisk arbetssituation som det kan komma mycket gott ur.
Jag trivs bra med mitt arbete och tycker att det är jätteroligt att få möjlighet att fortbilda mig efter mina sju år i skolans värld. Tycker att det är viktigt att möta ny kunskap och forskning och ta del av andra pedagogers erfarenhet och kunnande för att vidareutvecklas som pedagog och människa. Jag upplever också att det bidrar till att arbetslusten och glädjen i arbetet ökar. Det är lätt att fastna i gamla hjulspår och att inte ta del av ny forskning och förändringar som gör det lättare att följa med i utvecklingen i samhället och fortsätta göra ett bra arbete som lärare. För mig fungerar detta bäst i mer organiserad form där det ställs krav på mig att göra uppgifter och läsa litteratur inom vissa tidsramar. Även värdet i att lära och diskutera i samverkan med andra pedagoger gör den organiserade fortbildningen till det bästa alternativet för mig.
Det är väldigt lätt att arbeta vidare utan större förändringar och tycka att det är en ganska bekväm och behaglig tillvaro. Jag hamnar lätt där själv och försöker vara öppen och flexibel för att ta in nya idéer och se nya infallsvinklar i mitt arbete. Men jag upplever även att jag kan luta mig tillbaka i vissa sammanhang och tillåta mig att lita på den erfarenhet jag har hunnit få och ha tillit till att min nuvarande förmåga räcker till i stor utsträckning. Det går inte att förnya sig på alla områden ständigt. Det tror jag skulle ta för mycket kraft.
Med allt detta med mig i bagaget ser jag fram emot kommande läsår med "Pedagogisk dokumentation med it-stöd" och den utbildning i matematik inom lärarlyftet jag påbörjar i september. Det kan bli en tuff höst med båda dessa utbildningar, men jag hoppas att det ska fungera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar