söndag 12 juni 2011

Fortsatta tankar kring pedagogisk dokumentation.

Pedagogisk dokumentation (fortsättningsvis förkortat till pd) är så mycket mer än skriftligt omdöme och IUP. De två är ju egentligen bara slutfasen på pd. Upplever att vi på vår skola har en förhållandevis liten del pd i betydelsen "att fortlöpande synliggöra lärprocessen". Här måste jag reservera mig för det arbete och den eventuella dokumentation jag inte känner till. Självklart sparar vi elevernas arbeten under terminens gång men sparandet går inte hand i hand med reflektion kring vad och varför vi sparar. Framför allt dokumenteras inte vägen till det färdiga resultatet i någon större utsträckning.

I den utsträckning vi har pd upplever jag att elevernas medverkan är liten. Det finns mycket kvar att arbeta med för att skapa en större medvetenhet hos eleverna om betydelse och syfte av att följa deras utveckling av lärandet. Samtidigt kan jag se svårigheterna/utmaningen i att lyckas med detta med de yngre barn vi har på vår skola (år 0-3).

Funderar över i vilken utsträckning dokumentation med hjälp av it kan underlätta detta arbete? Många gånger är det tidsbrist som känns som en avgörande faktor för graden av pd. Men det kan även påverkas av bristande rutin och erfarenhet. Att dokumentationen går snabbt, enkelt och smidigt så att den blir en naturlig del av det dagliga skolarbetet skulle vara optimalt. Här finns en del att fundera vidare över.



- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar