fredag 28 oktober 2011

Min läranderesa tillsammans med min iPad...

När jag fick möjligheten att gå denna kurs visste jag inte särskilt mycket om vad den skulle innehålla. Jag visste att jag var intresserad av it och av att använda det mer i skolan. Jag visste också att jag var nyfiken på iPad och gärna ville få chansen att lära mig om hur man kan använda den som ett arbetsredskap i skolan.

När kursen började kändes det väldigt spännande och jag blev full av inspiration. Eftersom jag i princip inte kunde någonting om iPad kopplat till det pedagogiska arbetet i skolan innan kursstart har min resa inneburit att jag har lärt mig väldigt mycket.

Det första steget att använda iPaden på olika sätt och upptäcka vilka möjligheter det finns var jättekul! Kommer fortfarande ihåg förvirringen när vi använde en Mac (som jag inte heller hade jobbat med) för att skapa användarkonto, blogg och vad mer det nu var vi gjorde vid första kurstillfället! Gick hem med huvudet fullt av nya kunskaper, nya frågetecken och en massa utropstecken.

Mitt lärande har inneburit en stor utveckling av mina rent tekniska/praktiska kunskaper i användandet av iPaden, bloggandet, gruppskapande i Facebook osv. De olika uppgifterna i kursen har också gjort att jag upptäckt mängder av nya användningsområden och funktioner. Jag upplever även att jag har fått många nya redskap att använda mig av i mitt arbete. Både rent konkreta redskap men även tankeredskap. Till en början var jag skeptisk till att vi inte fick lära oss mer om hur vi skulle använda oss av iPaden och om olika funktioner. Men nu tycker jag att det har varit bra att jag har tvingats ta reda på saker och försöka lösa dem på egen hand eller med hjälp kurskamraterna via Facebook. Att ha en grupp på Facebook är verkligen bra och det har hittills varit en stor tillgång under kursens gång.

Begreppet "Pedagogisk dokumentation" är också intressant. Mycket av mina funderingar har kretsat kring vad det egentligen innebär. Från att inte ha sett på dokumentationen i skolan med några särskilda glasögon har jag nu fått upp ögonen för att tänka mer på syftet med dokumentationen. Att verkligen fundera över vad som gör den pedagogisk. Att det handlar om att synliggöra elevernas lärande för dem själva och för mig som lärare. Jag tänker mer på hur eleverna ska kunna se sin egen utveckling och förstå varför de lär sig det de arbetar med. Det handlar också om att se och lyfta fram mitt eget lärande.

Jag märker också att jag har utvecklat en större medvetenhet om vikten av att se möjligheter med olika arbetssätt och arbetsredskap för elevernas lärande och för den pedagogiska dokumentationen. Att ifrågasätta mitt eget sätt att se på och tänka kring hur man kan arbeta med eleverna i skolan mot de mål som gäller. Detta är en spännande utveckling som kan leda mig in på nya vägar jag inte ens visste fanns!

Att låta eleverna använda mindre traditionella sätt att redovisa sina arbetsuppgifter och visa sina kunskaper på är något som jag verkligen tror mycket på. Fördelarna med detta har jag blivit allt mer övertygad om under denna utbildning. Vi måste möta elevernas nyfikenhet på och kunskap om nya arbetssätt och verktyg. Låt dem spela in, filma, fotografera osv. för att lära på ett varierat sätt. På detta sätt kan vi få större möjlighetet att arbeta individualiserat. Eleverna får större valfrihet för hur de vill genomföra sina arbetsuppgifter och i sina val av vägar att gå för att uppnå de syften och mål som gäller. Elevernas olika lärstilar och olika förmågor kan på detta sätt ges större utrymme.

Att hitta enkla metoder som är smidiga att arbeta med för att dokumentera pedagogiskt är den utmaningen jag ser mig själv möta i nuläget. Det är fortfarande lätt att fastna vid de hinder som finns. Bristen på it-arbetsredskap som datorer, projektorer, iPads m.m. på den skola där jag arbetar gör att det inte är så lätt att arbeta med it som ett dokumentationshjälpmedel. Men då blir det ännu viktigare att inte se hinder utan möjligheter med de förutsättningar som finns.

Här befinner jag mig i nuläget och upplever att detta måste få vara en ständigt pågående process för att inte falla tillbaka i gamla välbekanta hjulspår. Något som tyvärr är alltför lätt! Önskar att många fler på samma arbetsplats gick denna utbildning samtidigt så att vi tillsammans skulle kunna hjälpas åt att hitta nya möjligheter till förändrat arbetssätt när det gäller den pedagogiska dokumentationen och det fortlöpande arbetet med eleverna kring detta. Ensam är inte stark i detta sammanhang! Det är som när man springer en träningsrunda eller ett tävlingslopp och turas om att vara den som springer först. Då turas man också om med att vara den som gör det tyngsta jobbet. Så önskar jag att det vore även med arbetet med "Pedagogisk dokumentation med it-stöd"! Då ökar möjligheterna för att det alltid kommer att vara någon som driver arbetet framåt.
 
Under dessa månader som utbildningen pågått har jag lärt mig mycket och tror mig ha utvecklats en hel del i  mitt sätt att tänka kring pedagogisk dokumentation. Det ska bli spännande att se vad som händer framöver under de månader som återstår av utbildningen. Än finns mycket att lära och många nya upptäckter att göra!

Det var allt för denna gång!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar